پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10113:05 - 1400/01/02

خیانت ملی در صنعت خودرو/از جان ایران خودرو چه می خواهید؟

آنانی که دستی بر آتش در صنعت خودرو دارند، به خوبی می دانند که کسب چنین موفقیت های نسبی در شرایط تحریم و مشکلات متعدد مالی، فنی و سرمایه ای قطعا یک شبه و تصادفی نیست.

کارگرآنلاین| طی دو سال اخیر کارگران ایران خودرو کمر همت را بسته اند تا با تکیه بر توان داخلی، چرخه صنعت خودرو را بچرخانند. شکست پی در پی رکورد تولید، رشد سهم داخلی سازی، مدیریت نسبی نقدینگی و … تنها گوشه ای از نتایج حاصل از زحمات شبانه روزی مدیر عامل جوان ایران خودرو و تیم 50 هزار نفری این گروه خودروسازی است. آنانی که دستی بر آتش در صنعت خودرو دارند، به خوبی می دانند که کسب چنین موفقیت های نسبی در شرایط تحریم و مشکلات متعدد مالی، فنی و سرمایه ای قطعا یک شبه و تصادفی نیست. یقینا این خبرهای خوب زاییده چند اقدام ساده نیست و حتما این نتایج ماحصل یک عزم گروهی است و نه یک اقدام فردی و یا تلاش چند نفر محدود. برای این موفقیت ها تصمیمات موثر در اتاق فکرها گرفته شده است. در خطوط تولید شبانه روز تلاش شده است. برنامه ها طراحی، اجرا و بازبینی شده است. خون دل ها خورده شده است. خودروسازان و قطعه سازان با تمام فرازونشیب ها با یکدیگر همدلی کرده اند.

گرداندن بزرگترین شرکت خودروسازی با هزار و یک مسئله پیچیده و تو در تو، هنر مردان صنعت است. چرخاندن چنین غول صنعتی تلاش همه روزه می خواهد و نیازمند هوش مدیریتی و صنعتی است. مدیران چنین شرکتی علاوه بر اشراف بر مسائل فنی و صنعتی، باید بدانند با قطعه ساز چگونه باید تعامل کند، با شرکت های تابعه چگونه باید رفتار کنند و با مدیران دولتی چگونه باید مذاکره کنند. همه این مسائل نشان می دهد که مدیریت بزرگترین خودروساز کشور آن هم در دوران تحریم یک هنر است و لاغیر. البته این به معنای بی عیب بودن نیست. قطعا هر تیم مدیریتی در راس یک شرکت صنعتی دارای ایراداتی است ولی آنچه که مهم می باشد، برآیند و نتیجه عملکرد نسبی آنان است.

هر عقل سلیم و دلسوز منافع ملی تایید خواهد کرد که باید از این دستاوردها حفاظت کرد. باید این حرکت به جلو را تقویت کرد. باید نقاط قوت تقویت شود و نقاط ضعف با کمترین آسیب جانبی رفع گردد. نه اینکه هر از گاهی با رفتارهای غیرحرفه ای سازمان های بیرونی، تمرکز مدیران را بهم ریخت. نه اینکه به دلیل اختلاف سلیقه، منافع ملی را در خطوط تولید قربانی کرد. همان طور که رهبری هم فرمودند باید از تولید پشتیبانی کرد. اگر حاصل تلاش مدیر عاملی در راس یک شرکت، موفق آمیز بوده باید از آن حمایت کرد نه اینکه به دلایل غیرفنی هر از گاهی برای تغییر وی لابی شود. از یکپارچگی موجود در ایران خودرو باید نگهبانی کرد نه اینکه با ایجاد شایعه و شائبه تغییر مدیرعامل، لرزه به اندام تیم مدیریتی و خطوط تولید انداخت.

هر گونه تغییر کلان در راس مدیریتی ایران خودرو نه تنها به صلاح صنعت نیست بلکه خیانت به کشور است. چرا که ثبات مدیریتی آن هم در چنین شرایط حساس تحریم صنعت خودرو از واجب ترین مسائل است. اگر فردی یا افرادی آگاهانه یا غیرتعمدی، به دنبال چنین برنامه هایی هستند یا جاهل می باشند و یا نفوذی در صنعت خودرو. چنین اقدامی شوک جبران ناپذیری به صنعت وارد می کند که به نوعی آب در آسیاب دشمن ریختن است.

منبع: خط بازار
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین